Úvod » Než vyrazíme na vodu » Aktuální článek:

Jak a s kým na vodu

16.9.2012 Než vyrazíme na vodu 1 komentář

Každý rok začátkem jara přichází zásadní otázka. Kam vyrazit letos na pořádnou vodu? Kam a s kým?

Vlastní organizace

Vlastní organizací chápejme to, že akci si zajistí vodák sám nebo vyrazí někam s kamarády. Hodnotit tuto volbu je hodně těžké. Co parta vodáků, to jiný přístup k organizaci akce i vlastnímu pobytu na vodě. Jestliže mě parta na akci s sebou vezme a já na akci s touto partou chci, asi není co řešit. Vím, do čeho jdu, účastníky znám a vím, co od nich mohu čekat.

Pozornost si však zaslouží situace, kdy vyrážím s cizí a neznámou partou. Akce může vypadat velmi lákavě a zajímavě. Přiměřeně bezpečně nebo přiměřeně nebezpečně. Záleží na úhlu pohledu. Řeky se dle kilometráže také tváří, jako že jsou to ty pravé… Je tu ale jedna velké neznámá. Co parta? Postará se o mě, když budu mít problém? Nebudu jim na vodě překážet? Dokáží mě odhadnout a případně říct: „Dnes nejezdi, nemáš na to.”? Nebo je to parta střelců, od kterých uslyším pouze: „To dáš.” Bez ohledu na situaci a moje schopnosti?

Vždy se vyplatí si partu předem oťuknout na nějaké menší akci. Zjistit si o ní informace od lidí, kterým důvěřuji. Případně se mrknout na web. V současné době má skoro každá parta vlastní webové stránky a nebo se jména a přezdívky objevují jinde na webu. Stačí zadat do vyhledávače. Pokud se mně něco nezdá, raději jedu s někým jiným. První dojem z webů a referencí bývá většinou správný.

Vodácký oddíl

O zájezdu s vodáckým oddílem platí v podstatě to samé jako o vlastní organizaci. Pokud jedu s oddílem, který neznám, je dobré zjistit si předem informace a případně zkusit pro začátek nějakou menší akci.

Oddílový zájezd obvykle bývá více organizován. Také je třeba si uvědomit, že se jedná o spíše uzavřenou skupinu vodáků, která má vlastní zvyklosti. S nadsázkou se dá říci, že všichni pádlují stejně, myslí stejně a smějí se stejným vtipům. Stejně přistupují i k celému zájezdu a pobytu na vodě.

Výhodou může být použití oddílového vleku, autobusu, lodí, kempovacího vybavení,… Cena zájezdu bývá nízká – využívá se oddílových rozpočtů a dalších možností. Většinou nelze očekávat zajištění splutí lektory. V oddíle sice velmi často jsou, ale většinou se věnují dětem a dorostencům. Dospělí účastníci se pak musí postarat sami o sebe. Na akci by měli vytvořit skupinky, které se na vodě navzájem zajišťují a podporují.

Cestovky

Cestovky se stali oblíbenou a pohodlnou možností jak vyrazit na vodu. Zkusíme se trochu podrobněji podívat na výhody a nevýhody akcí s cestovkou. Opět platí, že každá cestovka je jiná. Z čeho je jeden naprosto nadšený, s tím může být jiný zásadně nespokojený. Je dobré si ujasnit, co od zájezdu očekávám a porovnat to s tím, co mi jednotlivé cestovky nabízejí.

Kam a proč vyrazit s cestovkou.

Důvodů proč vyrazit na vodu s cestovkou a ne s oddílem nebo s vlastní partou může být mnoho. Pár si jich zde naznačíme:

  • Na vodě jezdit neumím, chci to naučit.
  • Jezdit sice umím, ale chci na vodě zajistit a něčemu se přiučit.
  • Mám toho za celý rok v práci dost a na dovolené se prostě nechci o nic starat.
  • Chci vyrazit do míst, která neznám a nedaří se mi o nich získat dostačující informace –  cestovka tuto destinaci nabízí.
  • Chci pádlovat v místech, o kterých sice informace mám, ale panují zde zvláštní podmínky, které vyžadují osobní zkušenost (exotika, poválečné zóny…).
  • Je to prostě daleko a nevím jak bych se tam dostal.

Proto, aby cestovka skutečně splnila naše očekávání, je třeba si pár věcí uvědomit a předem ověřit. Vyhneme se tak zbytečnému zklamání.

První dojem.

Je velmi důležitý a většinou správný. Když získáme hned na začátku negativní impulzy, je třeba mít se na pozoru.

  • Prezentace cestovky a akce v letácích nebo na webu. Když se cestovka prezentuje jako nejlepší a nejúžasnější, většinou to není pravda. Pokud o sobě nepodává dostatečné informace a uveřejněné informace jsou zmatečné, je opět třeba se mít na pozoru.
  • Informace o akci, zájezdu. V popisu zájezdu by mělo být jasně napsáno, co akce nabízí, jaká je obtížnost a pro koho je akce vhodná. Kam se přesně jede a co se tam bude dělat. Jestli je trasa zaručena a nebo existují náhradní varianty. Co přesně je v ceně, případně upozornění na důležité věci, která v ceně nejsou. Neměly by chybět informace o pojištění, stravování, ubytování, dopravě, možnostech nákupů, měně… Informace by měly být jednoznačné a nezavádějící. V neposlední řadě je důležitá informace o zajištění průvodci nebo lektory. Tato informace velmi důležitá zvláště u začátečníků a nebo na neznámých místech.
  • Zmatky při objednávání a placení. Od cestovky mimo jiné očekáváme perfektní organizaci zájezdu a vyřešení případných nečekaných problémů. Pokud však objednávku, placení a přípravu provází zmatky, nejasnosti a plané sliby, dá se těžko předpokládat, že mávnutím kouzelného proutku nastane změna a na akci bude vše bez problémů a dle našeho očekávání.
  • Reference. Při vybírání cestovky bychom neměli zapomenout na reference. Pokud známe někoho, kdo s konkrétní cestovkou už byl, je to ten nejlepší způsob, jak se dozvědět o její skutečné kvalitě. Nesmíme však zapomenout, že hodnocení je subjektivní a záleží na pocitech hodnotitele. Je tedy otázkou, jestli hodnotitel je nebo není naší „krevní skupinou”. Dalším významným zdrojem informací jsou vyhledávače na internetu.

Cena a kvalita

Když už padlo rozhodnutí pro cestovku, je třeba si uvědomit, že to bude něco stát. Činnost cestovky je podnikání jako každé jiné. Do ceny se započítávají například náklady na profesionální dopravu, platy průvodců, výdaje na provoz cestovky, odvody státu a v neposlední řadě také zisk cestovky.

Zisk cestovky je dán podnikatelskou strategií a kvalitu zájezdu ovlivňuje pouze nepřímo. Cenu a kvalitu však velmi ovlivňuje počet lektorů, jejich kvalifikace.

Typy průvodců

Každý z nás má na průvodce jiné požadavky. Podíváme se teď na několik základních variant, které si seřadíme nejlevnější až po nejdražší.

  • Organizátor. Je to člověk, který ví kam se jede, co nás tam čeká, poradí a pomůže. Může, ale nemusí, být s námi na vodě. Většinou je jeden na celý zájezd, na kterém již nejsou žádní další průvodci. Takto organizované zájezdy patří k nejlevnějším a nejméně zajištěným.
  • Jeden až dva průvodci na celý autobus. Průvodci se zúčastňují veškerých aktivit a měli by být významnými pomocníky a rádci. Není od nich však možné očekávat zajištění bezpečnosti. Pokud jeden nejede jako první a druhý jako poslední, nemají ani přehled o tom, jestli se někomu něco nestalo.
  • Počet průvodců zajišťující bezpečnost. Potřebný počet je třeba určit dle obtížnosti terénu a schopností účastníků. Buď je nutné podřídit počet účastníků počtu průvodců a nebo naopak.
  • Lektoři. Na rozdíl od průvodců zajišťují i výuku. Je celkem jedno, jestli pro začátečníky nebo pokročilé kajakáře. Vždy platí, že na jednoho lektora může být maximálně 5 kajakářů. Na těžší vodě, potocích a jinak ztížených terénech, případně při nezkušených účastnících, se počet kajakářů na lektora snižuje. Mohou nastat situace že i jeden lektor na jednoho kajakáře je málo.

Kvalita průvodců a lektorů.

Cenu, ale i spokojenost na zájezdu ovlivňuje velmi kvalita a kvalifikace lektorů. Oboje se získává poměrně složitě a je to otázka let, než se z někoho stane kvalitní průvodce či lektor.

Základní kvalifikace:

  • Kvalitní pádlování je základní podmínkou. Nikoliv však postačující. Ten nejlepší kajakář nemusí být dobrým průvodcem, pokud nesplňuje další podmínky.
  • Kvalifikace. Každý průvodce musí mít minimálně základní průvodcovské školení. Je samozřejmě lepší, když absolvuje vyšší stupně a další školení zaměřená na první pomoc a záchranu.
  • Zajištění bezpečnosti. Průvodce musí znát záchranu, mít ji natrénovanou a především zažitou. Teoretické znalosti v tomto případě nestačí.
  • První pomoc. Zde platí to samé jako v předchozím bodu. Teorie nestačí. Je důležité umět reálně poskytnout první pomoc v podmínkách turistické i divoké vody.

Další znalosti a vlastnosti zvyšující kvality průvodce:

  • Znalost regionu, řeči a schopnost přizpůsobit se podmínkám.
  • Místní kontakty jsou někdy zásadní pro úspěch akce. Především v exotických krajích nebo třeba na Balkánu nám mohou významně usnadnit řešení problémových situací.
  • Schopnost řešit problémy. Rozhodně ale nenásilně.
  • Dobrý odhad svěřenců a zdravé hecování dokáže udělat z akce nádherný zážitek.
  • Průvodce musí být autorita ve smyslu osobnost, ne diktátor.

Jsou věci, které se nedají postihnout ani kvalifikací, ani znalostmi. Průvodce by měl také vyhovovat jako typ člověka. I když bude tou nejlepší volbou v předchozích bodech, nemusí se akce vůbec vydařit. Když nám někdo nesedne, tak nám prostě nesedne. Každý je trochu jiný, každý používá jiný styl. Pokud je možnost si průvodce vybrat, využijme toho.

Nakonec je třeba si uvědomit, že průvodce není otrok. Nečekejme od něj, že vše zvládne sám. Správného vodáka by asi ani nebavilo, kdyby si nemohl navázat loď na vlek,  postavit stan a ukuchtit večeři.

Doprava

Pokud jedeme s cestovkou nebo s oddílem, je doprava většinou dána a nemáme ji možnost ovlivnit. Pokud však akci pořádáme sami, je doprava tou nejzásadnější položkou v našem rozpočtu. Je tedy určitě dobré nad dopravou trochu předem popřemýšlet a zvolit tu správnou variantu.

  • Služební auto může být tou nejlevnější možností. Vše záleží na podmínkách používání. V tom nejlepším případě je jeho použití zdarma. V tom horším případě si platíme benzín. Neplatíme však pořizovací hodnotu auta, údržbu a případný servis.
  • Vlastní auto se také jeví jako levné. Na první pohled to vypadá, že platíme pouze benzín. To není tak docela pravda, protože je nutné započítat skryté náklady na pořízení auta a údržbu. Případný servis v zahraničí může být také velmi nákladný. Z druhé strany, když už je auto jednou doma, proč ho nepoužívat.
  • Auto kamaráda je v zásadě to samé jako vlastní auto. Když už kamarád nic nechce za amortizaci auta, uvědomme si, že akci vlastně dotuje. Je dobré mu dát nějak na vědomí, že o tom víme.
  • Amortizace je nějakých 3,- až 4,- Kč/km. Velmi zjednodušeně je tedy možné říci, že osobní auto naložené loděmi a bagáží spotřebuje asi 3,- Kč/km za benzín a 3,- až 4,- Kč/km za amortizaci.
  • Auto z půjčovny není pak z pohledu nákladů na amortizaci zas až tak drahé. Navíc si můžeme půjčit takové auto, které nám vyhovuje a jaké nemáme normálně k dispozici.
  • Auto nebo autobus s profesionálním řidičem je ta nejdražší, ale nejpohodlnější varianta. K ceně auta je třeba přičíst ještě plat řidiče a případné diety. Za to však všichni získáme možnost se během přesunů vyspat a odpočinout si. Nečekáme na převoz aut, a tak máme spoustu dalšího času na pádlování. Navíc ušetříme kilometry z převozů. Nezanedbatelným faktorem je i osobnost řidiče. Cholerický řidič nebo řidič, co se nevyzná v mapě, nám může zájezd velmi znepříjemnit. Naopak řidič vodák je to nejlepší co nás může potkat. Vybere tábořiště, je mu jasné kde a proč chceme končit, cestou nabere pitnou vodu. Přemýšlí prostě jako my a většinou bývá aktivním členem zájezdu.
  • Tachograf je povinně namontován v mikrobusech a autobusech. Zaznamenává čas jízdy a rychlost. Pokud tedy nejedeme pouze dodávkou, je výhoda profesionálního řidiče částečně snížena právě tachografem. Řidič má předepsané zastávky a někdy není jednoduché je dodržet. Tachograf má zajistit řidiči odpočinek a nám tím větší bezpečnost. Je třeba s ním počítat při plánování akce.

Jícha & Dvoukvítek

Aktuálně je "1 komentář" u tohoto článku:

  1. Milan napsal:

    Dobrý článek i návod, jen malá chybka v závěru o tachografu. V mikrobusech je tachograf POVINNĚ namontován a řidič jej musí POVINNĚ použít, pokud je mikrobus více než 9 místný. Je-li mikrobus otypován pro přepravu max. 9 osob, tak tachograf obvykle NEMÁ… (takže si bez obav v naší půjčovně lodí, přívěsů a mikrobusů můžete 9 místný mikrobus nadále pronajmout bez obav, že vás tachograf bude omezovat :-))

Komentovat článek:

Cestovní pojištění

Cestovní pojištění

Cestovní pojištění

Na zahraniční kajakářskou akci si nezapomeň zajistit kvalitní cestovní pojištění.   Porovnávač pojištění   Důležité …

Partneři

AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

Kajakar.cz na Facebooku

Poslední komentáře

  • Linda-Jacobs: Tohle potřebuješ! Nikdo pro vaši radost nedělá víc...
  • jozef: super napisane, plne nadeje pre XXXXL padlerov a ...
  • Křéma: Ale podařilo. Definice "Jízda v kajaku je pohybová...
  • Speeflelf: Мнение - это передача мыслей и чувств, вызванных п...
  • grauwolf: nechápu sice proč se mají vodáci již předem rozděl...

Související příspěvky

Než vyrazíme na vodu

V dávných dobách vodáctví a kajakářství bylo vše složitější. Když chtěl někdo začít jezdit na vodu, musel se nejdříve dostat do nějakého oddílu, …

Z akcí: Kajakářská ŠKOLA.cz

11.07.2015 České Vrbné (kajakářská škola)

Decentní akce s vysokým nasazením. Mimo pádlování se frekventanti naučili i plavat, eskymovat a úspěšně opravovat promáčklou loď. Sluníčko a teploučko. Ideální den pro pádlování.

30.05.2015 Kajakářská škola na Sázavě (kajakářská škola)

Květnová Sázava byla suchá a deštivá. To ale byla všechna negativa akce. Účastníci byli naprosto pohodoví a až nečekaně snaživí. Nízký stav vody …

27.06.2015 Veltrusy pro středně pokročilé (kajakářská škola)

O víkendu proběh kurz na slalomovém kanále Veltrusy. Ze začátku trochu rozpačití účastníci se nakonec pěkně rozdováděli a nečekané podávali výkony.

Z akcí: Kajak TEAM.cz

Ekvádor – lednová pohoda na vodě – 2015 (KAJAK team)

Ekvádor 2015

Máme leden a venku je celkem nevlídno. KAJAK team však nezahálí a užívá si pádlování v Ekvádoru. V rámci aktuálních možností internetového připojení vám zde budeme přidávat …

Grand Canyon – celoživotní zážitek (KAJAK team)

Ahoj mami! Pořád jsi mi říkala, abych Ti vyprávěl o tom mým výletě do Ameriky, na to mý velký pádlování? Víš, hodně na …

Francie 2013 – plná ponaučení (KAJAK team)

Tak prý to bude tréninková akcička, máme vzít holky, budeme pít lokální víno, trénovat přejezdy a budeme se mít dobře. Nádhera pomyslel jsem …

Bezpečnost

Plovací vesty – první krok k záchraně

Plovací vesty pomáhají při plavání v jakékoliv vodě, hřejí a chrání také před nárazy. Není dobré je používat jako sedačku či opěrku, přesto, …

Házečka – házecí pytlík

Házecí pytlíky jsou plovací lana smotaná v obalu povětšině kruhového průřezu s plovoucím médiem v dolní části. Obal házečky je ve výrazné barvě, …

Kategorie kajakářů

V článcích na Kajakar.cz občas narážíme na problém různých pojetí jízdy na kajaku. Občas si některá tvrzení zdánlivě odporují. Občas si kajakáři nerozumí …

Technika a taktika

Obecná rizika použití eskymáckého obratu

Jízda v kajaku je pohybová dovednost, jejíž úspěšné zvládnutí vyžaduje určité předpoklady a schopnosti. Na první pohled nelze s jistotou o tom, či …

Eskymák pro XXXL

Při troše snahy se kajakář na webu velmi rychle dopátrá velkého množství návodů jak udělat eskymácký obrat. Technicky správně a naprosto dokonale. Předklonit …

Kategorie jezdič High Level nebo splouval kochal?

„Kam nám to ten Kajakar.cz spěje?“ To je otázka, kterou si někteří z vás možná pokládají po přečtení posledních článků z High Level. …

Popisy řek

Budišovka – mapa, popis

Region: CZ, okres Opava, Budišov nad Budišovkou, Vítkov Horní úsek – nástup za VV: Sjízdné jen mimořádně, pokud je na vodočtu v Odrách alespoň …

Bílovka – mapa, popis

Region: CZ, okres Nový Jičín, Bílovec Popis: Úzké koryto. Pozor na větve a zátarasy. Přírodní charakter toku končí na Bílovcem, dále regulované koryto …

Bílá Ostravice – mapa, popis

Region: CZ, okres Frýdek – Místek, Frýdlant nad Ostravicí, VD Šance Popis: Ze začátku má řeka spád 18,3 ‰. Teče úzkým kamenitým korytem. Pěkné peřeje …