Úvod » High Level » Aktuální článek:

Ruce vzhůru aneb jak přežít válec

6.7.2012 High Level 1 komentář

Trochu (hodně:) mi vstávají vlasy hrůzou, když vidím jak spousta lidí hlavně na VTJZ jezdí s pádlem nad hlavou.

Přežitky ze začátků pádlování, který už dnes u slalomářů neuvidíte:o) Stejný „přežitek“ jako, že je “lepší rychlá krysa než pomalej eskymák”. To, když řeknu průměrnému vodákovi, tak jen nevěřícně zakroutí hlavou, ti zkušenější se potrhají smíchy. Ve chvíli kdy jsem to slyšel poprvé, asi jsem to bral jako vtip a ne dobře mířenou radu. Ale není mým cílem tu rozebírat neprůstřelného eskymáka (dobrá motivace). I když je pravda, že i k výjezdu z válce je potřeba trochu toho morálu. Který nezískáte tím, že budete spoléhat na krysu, následující bazének a na zástup zachránců, kteří se nemohou dočkat, až se na vás vrhnou.

Obdobně bezúčelné je zvedat pádlo nad hlavu v pořádném válci, protože do odtékající vody stejně nedosáhnete. A pak je šance na výjezd vrchem nulová. Nemluvě o tom, že jakékoliv zvedání pádla nad hlavu je NEBEZPEČNÉ.

Princip této techniky je pravděpodobně v pověšení se na pádlo. Pádlo zvednete nad hlavu, abyste dosáhli za pěnu, kde odtéká voda. Pak jen nastavíte list tak, aby vás proud pozadu vytáhl z válce. Vlastně to je podobné jako při přejezdu válce jen s tím rozdílem, že couváte.

Trošku to zteoretizujeme. Otázka: jak se dá vyjet z válce?

  1. Krysou – to už jsem rozebral, že není dobrý nápad.
  2. postranách – nejčastější případ a nejefektivnější, ale ne vždy možný.
  3. vrchem – poměrně náročné a možné jen na malých (středních válcích) a případných specifických situacích.
  4. spodem – ale kdo by si chtěl ve válci napouštět do lodi vodu J nicméně i toto je způsob a do určité míry ho ovlivní, jak máte rozmístěné vaky v lodi. (Schválně kolik jste udělali na bazéně eskymáků s lodí plnou vody?)

První techniku pádlo nad hlavu jsem popsal. Použitelné je na řekách typu VTJZ Sázava, Teplá (na stupních na kolonádě se nedá postranně odjet!), Blanice apod. Kde v podstatě na válec nenarazíte :)

Od první se dostaneme k druhé nejpoužívanější, ta je založena na tom, že dostaneme loď pod kontrolu. Tzn., sedíme na ní a nepotřebujeme pádlo k tomu, abyste se o něj opíraly. Pokud zvládnete zůstat nad lodí, můžete použít i první techniku. Vypadá to elegantněji a je to i efektivnější. Nicméně pokud sedíte nad lodí, je jednodušší zabrat pádlem dopředu (na správné straně – tedy po proudu, pokud to uděláte na opačné straně, tak se v lepším případě jen prásknete) nebo nastavit list pádla na traverz (např. 45 stupňů vůči proudnici) a nechat se vyvést. Pádlo se na rozdíl od prvního způsobu zasazuje těsně vedle lodi (s pokrčenými lokty pod úrovní ramen). Což je v podstatě druhý klasický způsob.

Jak jsem se zmínil rozhodující je získání kontroly nad lodí, které jede ruku v ruce se sezením nad ní. Od chvíle, kdy spadnete rozhození do válce a on si s vámi pohrává, je dlouhá cesta k tomu, abyste nad ní získali kontrolu. V podstatě se to nedá pořádně popsat. Jediná šance je to zkoušet ve válci. Jde o to uklidnit loď. Tzn. kompenzovat či vstřebat všechny nárazy vody, které jí udělují energii. A díky ní tam skáčete jak pinponkáč. (Prakticky základ rodea.) Ve chvíli, kdy sedíte nad lodí, už stačí strčit pádlo do odtékající vody nebo si pomoci částí lodi (viz. dále). Pádlo se, ale na rozdíl od prvního způsobu strká do vody těsně u lodi pod ní. Kde je také většinou nejsilnější proud. (viz. obr.)

Tento druhý způsob se používá nejčastěji. Je univerzální a nejčastěji funkční. Na druhé straně ve velkém válci je nesmírně fyzicky a psychicky náročný. Na druhou stranu máte jedinou šanci odjet s hlavou nahoře.

V případě, že budete mít štěstí, vybubláte nahoře na pěně (místo dole ve válci jak je obvyklé) a budete dostatečně pohotoví, můžete využít energii získanou při cestě zpět do válce k cestě k jednomu z ramen a výjezdu z válce.

Když jsem u toho bublání na pěně, je tu třetí způsob nazvaný “náhoda je blbec”. Může se vám přihodit, že nemáte dostatek energie na to, abyste po rameni vyjeli ven. Rameno je moc vysoké anebo tam není vůbec. V případě, že tam je, tak můžete zkusit „vyspinovat“. Tzn. strčit špičku/záď do ramene. To vám udělí energii a otočí loď (nebo taky ne:( Získanou energii můžete využít k tomu, abyste znovu zapíchli špičku do ramene a to vás zase vyneslo o něco výš. Až nakonec budete mít tolik energie, že vyjedete na rameno nebo vás to vyveze vrchem. Ale na tento způsob bych moc nespoléhal. (Ne nadarmo jsem ho pojmenoval “náhoda je blbec”.) Další variantou téhož, vyzkoušené na kolonádě v Karlových Varech, je narvat špičku do proudu. Stejně jako kdybyste chtěli udělat svíčku. Čím více se rozjedete proti přitékající vodě, tím silněji vás voda vrátí. Ke kompenzaci svíčky vám bude muset stačit dostatečný záklon. (Rodeisti ještě vědí, že rozhoduje i to kam a jak špičku strčíte, ale na to je potřeba mít naskákáno pár stovek Loopů). Samozřejmě, že vám nemusím říkat, že na opravdu velkých válcích to fungovat nebude. A strkat tam můžete prakticky cokoliv použitelného (záď, pádlo, …).

Poslední čtvrtý způsob trochu doplňuje základní druhý. Já bych ho nazval SOS. Není ani až tak na válce ale i v nich se dá použít. Většinou se používá ve chvíli, kdy jste namáčknutí k nějaké překážce. A má “zásadní nedostatek” – provádí se hlavou dolu. To je nutná podmínka pro jeho funkčnost. Díky tomu, že jste hlavou dolu, vystavujete větší plochu odtékající vodě a dál dosáhnete. Celé to je jen o tom nastavit vodě co největší plochu, aby se do vás opřela voda a vytáhla vás pryč. Samozřejmě to taky předpokládá trochu spolupráce do vás. Například, že zjistíte, kudy ta odtékající voda teče a strčíte tam to pádlo. Případně srovnáte loď, aby měla co nejmenší odpor. Není od věci si to připravit předem. Jako já na kolovadle na Doubravě. Varianta A projedu, varianta B neprojedu a budu tam kolovat hlavou dolu. Co udělám, abych se dostal nahoru a ven? Kde mi poteče který proud? Jak poznám, kam mam strčit pádlo? atd. (Došlo na variantu B:(

Nesmíte však zapomenout na to, že to nemusí vždy fungovat. A největší vliv na to má ta která loď. Čím kratší a ostřejší hrany tím lepší. Prostě ródeovka se snadno zaparkuje do válce a relativně snadno ho opustí. Naproti tomu zaparkovat creekovku ve válci „dá docela práci“, ale o to horší je jí pak dostat ven. V dlouhém kulatém sudu (banánu) se ven budete dostávat jen velmi špatně.

Každá varianta má svoje limity. A není nad zdraví rozum. Musíte si dávat pozor, kam a jak strkáte ruce a ostatní části těla, abyste o ně nepřišli. Ostatně všeobecný postup na průjezd válcem předpokládám všichni znáte. Vynecháme výběr cesty a různé techniky a omezíme se na asi nejjednodušší průjezd na komoru. To je středem válce. Jediné co máte udělat je lehce se předklonit respektive natáhnout za následujícím záběrem, který začíná za pěnou válce. Tedy žádné ruce vzhůru!!! Pokud dojde na nejhorší,následuje předklon a pádlo podél lodi. Tím zabráníte tomu, abyste se bouchli nebo vzpříčili o dno či podobné příjemnosti. Následuje eskymák a ono již zmíněné uklidňování lodi, výběr varianty výjezdu a její provedení.

No, ne vždy se zadaří, ale pokud si představíte, že byste si následujících X válců měli proplavat s tím, že vás na soutoku možná někdo zachrání. Tak si myslím, že to je dobrá motivace se alespoň o to pokusit. A to nemluvím o tom, že tu krysu budete zapíjet ze své vodácké hydrobotky.

PePe

Aktuálně je "1 komentář" u tohoto článku:

  1. Rejpal napsal:

    Pěkný PePe. Není moc lidí, co dokáže popsat celou stránku a přitom nic neříct. Příroda tě asi neobdarovala moc dobrými vyjadřovacími schopnostmi. Alespoň, že ti to jezdí. Přeju ať ti to dál jezdí. Až zas budeš chtít něco napsat, tak si to nech od někoho zkorigovat, jo?

Komentovat článek:

Cestovní pojištění

Cestovní pojištění

Cestovní pojištění

Na zahraniční kajakářskou akci si nezapomeň zajistit kvalitní cestovní pojištění.   Porovnávač pojištění   Důležité …

Partneři

AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

Kajakar.cz na Facebooku

Poslední komentáře

  • Linda-Jacobs: Tohle potřebuješ! Nikdo pro vaši radost nedělá víc...
  • jozef: super napisane, plne nadeje pre XXXXL padlerov a ...
  • Křéma: Ale podařilo. Definice "Jízda v kajaku je pohybová...
  • Speeflelf: Мнение - это передача мыслей и чувств, вызванных п...
  • grauwolf: nechápu sice proč se mají vodáci již předem rozděl...

Související příspěvky

Kategorie kajakářů

V článcích na Kajakar.cz občas narážíme na problém různých pojetí jízdy na kajaku. Občas si některá tvrzení zdánlivě odporují. Občas si kajakáři nerozumí …

Kategorie jezdič High Level nebo splouval kochal?

„Kam nám to ten Kajakar.cz spěje?“ To je otázka, kterou si někteří z vás možná pokládají po přečtení posledních článků z High Level. …

Jezdíme na oči aneb pokročilé prohlížení.

Jízda na oči patří mezi mé nejoblíbenější činnosti. Vyžaduje rychlé vyhodnocení dané situace, vytvoření a provedení jejího řešení. Přičemž výchozí situace nebývá optimální, …

Z akcí: Kajakářská ŠKOLA.cz

11.07.2015 České Vrbné (kajakářská škola)

Decentní akce s vysokým nasazením. Mimo pádlování se frekventanti naučili i plavat, eskymovat a úspěšně opravovat promáčklou loď. Sluníčko a teploučko. Ideální den pro pádlování.

30.05.2015 Kajakářská škola na Sázavě (kajakářská škola)

Květnová Sázava byla suchá a deštivá. To ale byla všechna negativa akce. Účastníci byli naprosto pohodoví a až nečekaně snaživí. Nízký stav vody …

27.06.2015 Veltrusy pro středně pokročilé (kajakářská škola)

O víkendu proběh kurz na slalomovém kanále Veltrusy. Ze začátku trochu rozpačití účastníci se nakonec pěkně rozdováděli a nečekané podávali výkony.

Z akcí: Kajak TEAM.cz

Ekvádor – lednová pohoda na vodě – 2015 (KAJAK team)

Ekvádor 2015

Máme leden a venku je celkem nevlídno. KAJAK team však nezahálí a užívá si pádlování v Ekvádoru. V rámci aktuálních možností internetového připojení vám zde budeme přidávat …

Grand Canyon – celoživotní zážitek (KAJAK team)

Ahoj mami! Pořád jsi mi říkala, abych Ti vyprávěl o tom mým výletě do Ameriky, na to mý velký pádlování? Víš, hodně na …

Francie 2013 – plná ponaučení (KAJAK team)

Tak prý to bude tréninková akcička, máme vzít holky, budeme pít lokální víno, trénovat přejezdy a budeme se mít dobře. Nádhera pomyslel jsem …

Bezpečnost

Plovací vesty – první krok k záchraně

Plovací vesty pomáhají při plavání v jakékoliv vodě, hřejí a chrání také před nárazy. Není dobré je používat jako sedačku či opěrku, přesto, …

Házečka – házecí pytlík

Házecí pytlíky jsou plovací lana smotaná v obalu povětšině kruhového průřezu s plovoucím médiem v dolní části. Obal házečky je ve výrazné barvě, …

Kategorie kajakářů

V článcích na Kajakar.cz občas narážíme na problém různých pojetí jízdy na kajaku. Občas si některá tvrzení zdánlivě odporují. Občas si kajakáři nerozumí …

Technika a taktika

Obecná rizika použití eskymáckého obratu

Jízda v kajaku je pohybová dovednost, jejíž úspěšné zvládnutí vyžaduje určité předpoklady a schopnosti. Na první pohled nelze s jistotou o tom, či …

Eskymák pro XXXL

Při troše snahy se kajakář na webu velmi rychle dopátrá velkého množství návodů jak udělat eskymácký obrat. Technicky správně a naprosto dokonale. Předklonit …

Kategorie jezdič High Level nebo splouval kochal?

„Kam nám to ten Kajakar.cz spěje?“ To je otázka, kterou si někteří z vás možná pokládají po přečtení posledních článků z High Level. …

Popisy řek

Budišovka – mapa, popis

Region: CZ, okres Opava, Budišov nad Budišovkou, Vítkov Horní úsek – nástup za VV: Sjízdné jen mimořádně, pokud je na vodočtu v Odrách alespoň …

Bílovka – mapa, popis

Region: CZ, okres Nový Jičín, Bílovec Popis: Úzké koryto. Pozor na větve a zátarasy. Přírodní charakter toku končí na Bílovcem, dále regulované koryto …

Bílá Ostravice – mapa, popis

Region: CZ, okres Frýdek – Místek, Frýdlant nad Ostravicí, VD Šance Popis: Ze začátku má řeka spád 18,3 ‰. Teče úzkým kamenitým korytem. Pěkné peřeje …