fbpx

Úvod » Než vyrazíme na vodu » Aktuální článek:

Než vyrazíme na vodu

2.4.2012 Než vyrazíme na vodu 1 komentář

V dávných dobách vodáctví a kajakářství bylo vše složitější. Když chtěl někdo začít jezdit na vodu, musel se nejdříve dostat do nějakého oddílu, postavit si loď, složitě poshánět alespoň ten nejzákladnější materiál.

Na laminátových lodích se sice dalo zvládnout daleko víc než na starých žebrovkách nebo lepenicích, ale stejně musel být vodák opatrný, jezdit jenom přiměřené terény, každý večer obhlížet své plavidlo a lepit na něm záplaty. Ostatní materiál také neměl velkou životnost a tak dobré vlastnosti jako je tomu dnes, pádla se rozesychala a tepláky ve vodě studily.

Pak přišel zvrat. Materiály se začaly vyvíjet. Prvním neoprénům se sice říkalo „dřevoprén“, ale postupně se vše zlepšovalo. Po revoluci se otevřely další možnosti, začaly se používat plasty a další kosmické „UFO“ technologie. Ježdění na kajaku najednou začalo být více o vlastnostech materiálu a již ne tolik o schopnostech jezdce jako dříve. Vše nakonec dovršil rozmach půjčoven a pocit, že když na to mám peníze, mohu všechno.

Perfektní materiály znamenají zásadní posun v obtížnosti sjížděných terénů bez ohledu na skutečné schopnosti a zkušenosti vodáka. V kombinaci s pocitem neomezených možností a falešné bezpečnosti však také znamenají bezhlavé pouštění se do situací, které mohou být nebezpečné.

Je tedy vždy dobré své nadšení trocho umírnit a zamyslet se. Nad čím? Nad sebou, nad svým okolím, nad partou se kterou jedu. Otázek a odpovědí je poměrně mnoho…

 

Před tím než vyrazíme na vodu je třeba si uvědomit několik věcí:

Co umím a co vydržím:

Před tím, než kajakář vyjede na vodu, měl by si položit několik otázek směrovaných ke své osobě: „Umím jezdit tak, abych tuhle řeku zvládnul? Vydrží mi na to fyzické a psychické síly? Odpovídá můj zdravotní stav nárokům tohoto vodáckého terénu? Není nějaký další důvod, proč bych dnes neměl jezdit? Co se stane, když vykrysím? Dokážu se zachránit?“

Pokud si kajakář na všechny otázky odpoví ke své spokojenosti, hurá na vodu. Nebo raději ještě ne. Ještě zbývá mnoho otázek k zodpovězení.

Co umí a co vydrží skupina:

Když už mám jasno za svoji osobu, je třeba si stejné otázky položit i za skupinu. Skupina se vždy řídí podle nejslabšího jezdce. Pokud je nejslabší jezdec příliš slabý, je potřeba jasně rozhodnout, že tento terén pro něj není a že pojede až příště. Pokud jsem nejslabší článek já, není žádná ostuda, když se o neúčasti rozhodnu sám.

V těžkém a nedostupném terénu může jedem slabý jezdec způsobit velké potíže celé skupině. V lepším případě si vodu neužije nikdo. Krysařík po desáté kryse už padá hlavou dolů při sebemenším problému. Zbytek skupiny loví, čeká, loví, čeká,… A vodu si neužije také.

Kdo je nejslabší případně nejsilnější článek skupiny:

Máme postavenou skupinu a vyrážíme. Znova je si třeba uvědomit kdo je nejslabším článkem skupiny. Tento kajakář by neměl jezdit jako první a ani jako poslední. Tyto dvě pozice jsou vyhrazeny nejlepším jezdcům. Pokud je to možné, je ideální, když slabý jezdec dostane „chůvu“. To znamená někoho, kdo na něj během jízdy dohlíží.

Pokud je skupina v zásadě vyrovnaná, je spíše třeba určit ty nejlepší. Ti pak jedou jako první a poslední. Případně mají rozhodující slovo. Nejlepší nechápej jako nejlepší jezdec po stránce techniky a fyzičky. Nejlepší jezdec je ten, kdo dobře pádluje, má zkušenosti, zná sjížděný terén, je rozhodný, zodpovědný, umí dobře najíždět, rozezná včas nebezpečí, dokáže si poradit v krizové situaci. Souhrn těchto a dalších vlastností teprve ukáže, kdo je ten správný pro vedení skupiny.

Jaké má skupina vybavení:

Mimo schopností jezdců může být pro výkonnost skupiny i jednotlivce rozhodující a limitující vybavení. Například poškozená nebo chybějící výbava. Nová nebo zapůjčená loď, na kterou není kajakář zvyklý. Nedostatečné nebo poškozené oblečení, malá nosnost vesty, nevhodný neopren (krátký/dlouhý na ledovcové či kamenité řece),…

Důležité je i vybavení náhradním materiálem a záchrannými prostředky. Ve skupině by nemělo chybět náhradní pádlo. U jednotlivce pak lékárna, házečka, nůž,… V případě těžkých a nedostupných terénů i karabiny, lano, kladky,… ale to se již dostáváme do expedičního ježdění a to je mimo rámec těchto stránek.

Jaká je obtížnost:

Dalším a nezanedbatelným faktorem je obtížnost terénu. Tady pozor – obtížnost uváděna v kilometráži byla platná v době její přípravy. Mezitím se mohlo lecos změnit směrem nahoru i dolů. Uváděnou obtížnost je třeba vždy brát pouze orientačně a je ji třeba ověřit vždy až na místě.

Zrádným prvkem při rozhodování je například:

  • „Autobusový efekt“. Pohled do kaňonu z auta či autobusu je v pohodě, realita z kajaku je však zásadně jiná.
  • Lidský faktor. Hodnotitel obtížnosti může mít úplně jiný názor než ty.
  • Vodní stav. Například obtížnost Lieseru se hodně mění podle vody. Při lehce nadlimitních stavech se jedná o krásnou těžší řeku, kterou ale není až tak těžké zvládnout. Při vyšších stavech se však jedná o poměrně slušný „mazec“, který určitě není pro začátečníky a mírně pokročilé.
  • Soutěsky. Poklidná říčka se v soutěsce může změnit k nepoznání. Navíc drobné zvýšení hladiny na klidné části řeky může v soutěsce znamenat nárůst vodního stavu i o desítky centimetrů. S tím pak úměrně roste obtížnost až do extrému či nesjízdnosti. Únik ze soutěsky je vždy obtížný, velmi často pak nemožný.

Jaká je dostupnost a jak daleko je do civilizace:

Tento bod nemusí vypadat důležitě, ale opak je pravdou. Jestliže dojde ke ztrátě materiálu a nebo úrazu v nedostupném terénu (kaňon, soutěska, lesy, chráněné a neprůchodné oblasti), může z toho být velký problém.

Vyvstávají otázky: „Jak se v případě problémů dopravíme do civilizace? Jak zavoláme pomoc? Jak se k nám pomoc dostane? Najde nás vůbec? Jsme schopni o sobě dát vědět? Jak dlouho jsme schopni vydržet (přežít) bez cizí pomoci?

Odpovědi na tyto otázky se mohou ve stejném terénu velmi různit v souvislosti s počasím, ročním obdobím, politickou situací, vybavením a psychickou odolností účastníků. Nepodceňuj tento bod a buď na krizovou situaci připraven.

Jaké má být počasí:

V dnešní době internetu, satelitů a předpovědí vypadá počasí jako lehce zvládnutelný problém. Opak je ale pravdou. Počasí z dobře vyhřáté kanceláře v nížině se jeví i u kvalitní a aktuální meteomapy úplně jinak než realita na horách, kde leží tající sníh. Vítr je nějak rychlejší a vlezlejší, sluníčko hřeje podstatně méně a nadšení z jarní akce dávno vyprchalo.

Jak dlouho je vidět:

Je listopad, je po dešti a je nádherně. Voda teče a dlouho nevydrží. Prostě to chce akci a to HNED. Představa je jasná – před obědem se utrhneme z práce, bleskově zabalíme a za hoďku jsme na vodě.

Realita se obvykle více či méně komplikuje. Kamarád se v práci 1/2 hodinky zdrží a pak nemůže doma najít špricdeku. Na pumpě neberou kreditní karty a tak se čerpání benzinu neobejde bez problémů. Místo toho abychom vyrazili na řeku mezi jednou a druhou, vyrazíme ve tři. Projedeme dvě peřeje a překvapí nás šero. Ve čtyři odpoledne je již skoro tma a do cíle naší „krátké“ trasy to máme ještě 3/4 hodiny. I jednoduchý potůček se stává nebezpečným a psychika jde prudce dolů.

Co nejdříve opusťte vodu a raději dojděte pěšky. I chůze po lesní pěšině bude určitě poměrně slušný adrenalin.

Dále je třeba si uvědomit, že i když celý začátek akce proběhne bez problémů a časový plán vychází, je i tak bezpečnost pouhá iluze. Stačí jedna vypečená krysa, složité lovení, případně vyprošťování materiálu a dostáváme se do stejné situace jako v předchozím odstavci.

Jak budeme řešit dopravu:

Ideální doprava je řidič který nepádluje. Kde ale takového sehnat. Pokud tedy řešíte dopravu převozem aut, stopem, přejezdem na kole,… vždy si uvědomte jaké je skutečná časová náročnost dopravy. Především pak čekání na návrat řidičů.

Tato zdánlivá drobnost se významně vztahuje k předchozím bodům o délce dne, počasí, ale i o dostupnosti. Hodinové čekání v dešti při 2°C výrazně sníží výkony zúčastněných.

Další dostupné informace:

To, jaké jsme schopni zjistit další informace, výrazně ovlivňuje naši připravenost a schopnost splutí.

Mapy, vodní stavy, aktuální informace od ostatních, informace z webu, vše může mít rozhodující vliv na akceschopnost.

Přehled o pozici na mapě a správném směru k civilizaci. Znalost umístění nemocnice, první pomoci,… To zase výrazně ovlivní rychlost a kvalitu řešení případných problémů.

Štěstí přeje připraveným:

Kdo ví, ten se nebezpečí vyhne a pokud se do něj dostane, tak si spíše poradí. Zákony schválnosti fungují i na vodě. Když se na něco připravím, zrovna to nebudu potřebovat.

Hodí se tedy použít budovatelské heslo z dob minulých: „Vždy připraven!!!“ :-) a to bez nadsázky a ironie.

Jícha & Dvoukvítek

Aktuálně je "1 komentář" u tohoto článku:

  1. AKu napsal:

    Není nad to si to zase po čase očerstvit! :)

Komentovat článek:

Cestovní pojištění

Cestovní pojištění

Cestovní pojištění

Na zahraniční kajakářskou akci si nezapomeň zajistit kvalitní cestovní pojištění.   Porovnávač pojištění   Důležité …

Partneři

AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement
AdvertisementAdvertisementAdvertisementAdvertisement

Kajakar.cz na Facebooku

Poslední komentáře

  • Linda-Jacobs: Tohle potřebuješ! Nikdo pro vaši radost nedělá víc...
  • jozef: super napisane, plne nadeje pre XXXXL padlerov a ...
  • Křéma: Ale podařilo. Definice "Jízda v kajaku je pohybová...
  • Speeflelf: Мнение - это передача мыслей и чувств, вызванных п...
  • grauwolf: nechápu sice proč se mají vodáci již předem rozděl...

Související příspěvky

Jak a s kým na vodu

Každý rok začátkem jara přichází zásadní otázka. Kam vyrazit letos na pořádnou vodu? Kam a s kým? Vlastní organizace Vlastní organizací chápejme to, že akci …

Potoky a horní toky

V našich podmínkách nejsou kajakářské terény dostupné po celý rok, a tak musíme vzít za vděk vším, co teče. Vypouštění rybníků je výborná …

Co naložit do kajaku

Mimo přiměřené lékárny se do kajaku hodí spousta dalších věcí. Otázkou ale je, co budeme opravdu potřebovat, co je ještě přiměřené a co …

Z akcí: Kajakářská ŠKOLA.cz

11.07.2015 České Vrbné (kajakářská škola)

Decentní akce s vysokým nasazením. Mimo pádlování se frekventanti naučili i plavat, eskymovat a úspěšně opravovat promáčklou loď. Sluníčko a teploučko. Ideální den pro pádlování.

30.05.2015 Kajakářská škola na Sázavě (kajakářská škola)

Květnová Sázava byla suchá a deštivá. To ale byla všechna negativa akce. Účastníci byli naprosto pohodoví a až nečekaně snaživí. Nízký stav vody …

27.06.2015 Veltrusy pro středně pokročilé (kajakářská škola)

O víkendu proběh kurz na slalomovém kanále Veltrusy. Ze začátku trochu rozpačití účastníci se nakonec pěkně rozdováděli a nečekané podávali výkony.

Z akcí: Kajak TEAM.cz

Ekvádor – lednová pohoda na vodě – 2015 (KAJAK team)

Ekvádor 2015

Máme leden a venku je celkem nevlídno. KAJAK team však nezahálí a užívá si pádlování v Ekvádoru. V rámci aktuálních možností internetového připojení vám zde budeme přidávat …

Grand Canyon – celoživotní zážitek (KAJAK team)

Ahoj mami! Pořád jsi mi říkala, abych Ti vyprávěl o tom mým výletě do Ameriky, na to mý velký pádlování? Víš, hodně na …

Francie 2013 – plná ponaučení (KAJAK team)

Tak prý to bude tréninková akcička, máme vzít holky, budeme pít lokální víno, trénovat přejezdy a budeme se mít dobře. Nádhera pomyslel jsem …

Bezpečnost

Plovací vesty – první krok k záchraně

Plovací vesty pomáhají při plavání v jakékoliv vodě, hřejí a chrání také před nárazy. Není dobré je používat jako sedačku či opěrku, přesto, …

Házečka – házecí pytlík

Házecí pytlíky jsou plovací lana smotaná v obalu povětšině kruhového průřezu s plovoucím médiem v dolní části. Obal házečky je ve výrazné barvě, …

Kategorie kajakářů

V článcích na Kajakar.cz občas narážíme na problém různých pojetí jízdy na kajaku. Občas si některá tvrzení zdánlivě odporují. Občas si kajakáři nerozumí …

Technika a taktika

Obecná rizika použití eskymáckého obratu

Jízda v kajaku je pohybová dovednost, jejíž úspěšné zvládnutí vyžaduje určité předpoklady a schopnosti. Na první pohled nelze s jistotou o tom, či …

Eskymák pro XXXL

Při troše snahy se kajakář na webu velmi rychle dopátrá velkého množství návodů jak udělat eskymácký obrat. Technicky správně a naprosto dokonale. Předklonit …

Kategorie jezdič High Level nebo splouval kochal?

„Kam nám to ten Kajakar.cz spěje?“ To je otázka, kterou si někteří z vás možná pokládají po přečtení posledních článků z High Level. …

Popisy řek

Budišovka – mapa, popis

Region: CZ, okres Opava, Budišov nad Budišovkou, Vítkov Horní úsek – nástup za VV: Sjízdné jen mimořádně, pokud je na vodočtu v Odrách alespoň …

Bílovka – mapa, popis

Region: CZ, okres Nový Jičín, Bílovec Popis: Úzké koryto. Pozor na větve a zátarasy. Přírodní charakter toku končí na Bílovcem, dále regulované koryto …

Bílá Ostravice – mapa, popis

Region: CZ, okres Frýdek – Místek, Frýdlant nad Ostravicí, VD Šance Popis: Ze začátku má řeka spád 18,3 ‰. Teče úzkým kamenitým korytem. Pěkné peřeje …